povnij zmist vipadok u gorax iskander f chast 1 - Шкільний Всесвіт

Випадок у горах

Фазиль Искандер

Розповіді

Я продовжував сидіти за столиком в «Амре» чекаючи свого божевільного співрозмовника. Праворуч від мене за зрушеними столами сиділи нові росіяни й не менш нові абхазці. Вони наїлися й напилися й зараз віддавалися ігровим веселощам. Грали на гроші. Суть гри полягала в тому, що двоє шпурляли в море закупорені пляшки із шампанським. Хто далі жбурне, той і виграв.

Після того як суперники закидали свої пляшки, ватага дітлахів, що розташувалися внизу на помосту для плавців, кидалася у воду наперегони й, поринаючи на місці пляшок, що шубовснулися, діставала їх із дна. У нирців на помосту залишалися свої прихильники, які, коли вони безуспішно поринали, підказували їм більше точне місце, де затонула пляшка:

— Правее! Ближче! Далі!

Глибина моря тут була не більше п’яти — шести метрів. У дитинстві я в цих місцях багато плавав і поринав. Щасливець, першим, що відшукав на дні пляшку, утяжеленный видобутком, плив з нею до «Амре», піднімався по залізній драбинці на верхню палубу й здавав пляшку офіціантці. Офіціантка, строго розглянувши пляшку й переконавшись, що вона не постраждала, видавала хлопчикові гроші. Той радісно спрямовувався долілиць, вибігав на поміст, де лежав його одяг, сунув гроші в кишеню штанів і стрибав у море, коли нові пляшки шльопалися у воду. Судячи з тому, що офіціантка пускала хлопчиків у трусиках на палубу «Амры», вона теж мала свій відсоток. Звичайно голих купальників сюди не пускають.

Поки я любувався цією зовсім новою грою, навіяної новими часами, до мене підійшов давній знайомий мухусчанин. Він присів за столик і якийсь час разом із мною стежив за происходящим на палубі «Амры» і в море. Потім, видимо, приревнувавши мою пильну увагу до що відбувається, вона сказав:

— Це все дурниця! Багатії з жиру лопаються. Я тобі розповім випадок, що був із мною в молодості. Це буде поинтересней.

И він розповів. Розповідь і особливо мої здогади із приводу почутого такі, що я не можу не описати його зовнішність, не назвати ім’я або місця роботи. Єдине, що можу сказати, він був цілком інтелігентною людиною.

— Замолоду я любив ходити в гори. От що трапилося один раз. Після важкого переходу по фірнових снігах наша група зупинилася на кілька днів на чудесній альпійській галявині. Навколо смарагдові луги, нижче темно — зелені непрохідні ліси, а нагорі блискають сніжними вершинами гірські хребти. Недалеко перебувало озеро небесної краси, у нього з північної сторони ще сповзали снігу. У двадцяти мінутах ходьби на цьому ж альпійському лузі був розташований інший туристичний табір.

Дні стояли сонячні, жаркі, і вся наша група загоряла біля озера. Сюди ж приходили й мешканці сусіднього табору. Вода в озері була прозора, як сльоза, але зовсім крижана. Удалині від берега плавали легені, сніжні острівці. Ніхто в озері не насмілювався купатися. Ніхто, крім мене й однієї дівчини з Ростова. Кликали її Зина. Їй було дев’ятнадцять років, а мені двадцять два. Я вчився в Москві на фізматі, вона вчилася в Ростові в педагогічному інституті. Це була струнка, чарівна дівчина, і весь радісний вигляд її струмив пещення на навколишній світ. Ми закохалися друг у друга. По вечорах, усамітнившись, цілувалися, як божевільні, і я знав, що вона готова на всі, але я стримував себе щосили. Я збирався на ній женитися через два роки після закінчення інституту. Зараз женитися ніяк не могли; батьки в мене були бедные, я жив майже на одну стипендію. При всій закоханості в мене спрацьовували й зовсім прозаїчні міркування. Я думав: опанувати такою гарненькою дівчиною й надати її самої собі на два роки — небезпечно. Я вважав, що її безвинність буде гарантією вірності. У неї була чарівна звичка. Що не потрапить під руку, усе намагається пригорнути до грудей. Набере букетик альпійських квітів — притискає до грудей. Піймає метелика — притискає до грудей. Знайде білий гриб — притискає до грудей. Навіть їжачка, якого ми піймали, піднімаючись у гори, вона ухитрялася довго притискати до грудей. Зворушуючись цією її звичкою, я тоді думав, що Зина нарешті вгомониться, коли пригорне до грудей нашої майбутньої дитини. Але все обернулося по — іншому. Ми з нею входили в палючим холодом воду й відпливали від берега метрів на двадцять. Я, що виріс на Чорному морі й з дитинства далеко запливав, і те почував неймовірно сковуюче тіло крижану воду, а вона хоч би що. Щораз вона готова була плисти далі, але я неї зупиняв і змушував повертати. Видимо, вона подання не мала, що судорога може омертвити тіло, або була впевнена, що поруч із мною їй нічого не загрожує. Таке припущення надихало мене, і я теж був упевнений, що поруч із мною з нею нічого не може трапитися: умру, але врятую. Іноді приходив до озера й наш провідник і не зводив з нас око, коли ми були в озері (з нас чи?! ПРО, свята, наївність!), як би готовий на випадок чого, не роздягаючись, кинутися на допомогу. Ми захоплювалися провідником. Це був хлопець років тридцяти, дуже міцного додавання, з мужньою особою й абсолютно невтомний. На привалах після тривалого переходу, коли ми в буквальному значенні валилися на землю від утоми, він спокійно відправлявся за дровами, рубав їх, розводив багаття, спускався на річку за водою, розігрівав їжу. З жінками ніколи не загравав, що підсилювало їхню цікавість до нього. Один раз він запропонував нам позаплановий похід, щоб щось особливе показати в лісі. Що саме, він загадково не сказав. — Похід добровільний, — додав він, — тільки для нього треба мати міцні нерви й міцні ноги. Ми повинні сьогодні ж піти туди й до вечора повернутися, що нелегко. Попереджаю! Чоловік десять, чоловіки й жінки, погодилися з ним іти. У тому числі я й Зина. Після обіду, години у два, по ледве наміченій стежинці ми поглибилися в ув’язнений пихтовый ліс. Було сиро й сутінно, стежинку іноді перепиняли нависаючі галузі кущів, але провідник, шедший спереду із сокиркою в руці, одним недбалим змахом відтинав їх. Ми йшли, не зупиняючись, години три, безумно утомилися й уже жалували, що пустилися в цей похід. І раптом вийшли на лісову галявину, осяяну сонцем. — Подивитеся праворуч! — крикнув провідник. І ми побачили! Страшний, проржавілий фюзеляж літака По — 2, під час війни його називали «кукурузником», стояв у десяти кроках від нас. Нижнє крило в нього було вирвано, а верхнє покручено. З кабіни над зотлілим одягом стирчав голий, пожовтілий і потрісканий череп льотчика, що як би дивить уперед і несамовито продовжує вести літак на бойове завдання. Видовище було моторошне. Чоловіка мовчали, деякі жінки заойкали, а деякі схопилися за серце. Зина стояла бліда, як крейдовий осип, безсило упустивши руки. Мінут через десять ми пішли назад. Я не пам’ятаю, про що ми говорили. Всі були схвильовані й подавлені одночасно. Зине було погано. Її похитувало. Через півгодини вона зупинилася, і вся група зупинилася. — Нічого, буває, — сказав провідник, — почекайте одну мінуту. Він зійшов із тропи й поглибився в ліс. — Зина, що з тобою? — запитав я, підійшовши до неї. — Не знаю, каламутить, — відповіла вона, не дивлячись на мене. Мені хотілося приголубити, підбадьорити її, але я ретельно приховував від групи наші особисті відносини. Мені було о бразливо усвідомлювати, що люди подумають, мол, у нас якийсь легковажний похідний роман. Крім того, що ми разом купалися в озері, я вважав, що ніхто нічого не знає. Незабаром трусок затріщав під ногами провідника, і він вийшов на стежку з гілкою лавровишні, густо засіяної гронами ягід. — Поїж, — сказав він, — лавровишня заспокоює. Він з таким видом простягнув їй цю гілку, начебто вручив перо жар — птиці, добуте у важкому бої. Такий скромний лицар. Уміють же наші подати себе! Ненавиджу! — Спасибі, — шепнула Зина вдячно й взяла гілку. Ми пішли далі. Спереду провідник, за ним Зина, в’януло поклевывая ягоди, за нею я, а там всі інші. Ледве перебираючи ногами, до вечора ми прийшли в табір. Там уже було розведене багаття й готувалася вечеря. Що прийшли звалилися навколо багаття й стали розповідати про побачений. Приспіла вечеря. Дістали горілку, що збиралися пити перед спуском з гір, але з нагоди надзвичайного видовища всі захотіли випити зараз же. Жінки, що приймали участь у поході, перебиваючи один одного, гаряче защебетали. Пережитий жах освіжав веселощі. Зина сиділа бліда, нічого не пила й майже нічого не їла. Наш провідник, що з апетитом їв і пив, запропонував сходити з нею до стоянки іншого табору, де був лікар. Зина зненацька швидко погодилася й швидко встала. Вони зникли в темряві. Як тільки вони вийшли, я відчув ревниву тривогу, що усе зростала й зростала. Як дивно швидко Зина підхопилася! Слава Богові, всі інші про них забули, зайняті випивкою й гарячково веселячись. А провідник і Зина не приходили. Години через два все розійшлися по наметах. Напарник провідника і я ввійшли в його намет. Ні живий, ні мертвий, я очікував приходу провідника. Нарешті він з’явився. Відкинувши полог намету, увійшов у неї. Хоча було темно, він, звичайно, відчув, що в наметі люди, але не додав цьому ніякого значення. Вийняв з кишені хустка, потім електричний ліхтарик, запалив його й, наводячи світло ліхтаря на свої чорні спортивні штани, став, поплевывая на хустку, счищать із них плями сперми. Я скам’янів. Серце зупинилося. — Так у тебе завжди кінчається демонстрація загиблого льотчика? — зі сміхом запитав хлопець, що прийшов із мною. — Навіщо завжди, — миролюбно відповів провідник, не піднімаючи голови й продовжуючи хусткою счищать плями зі штанів, — коли хочеться… Жінка, який стало погано побачивши мертвого льотчика, ніколи не відмовить… Я це давно помітив… Я якось мимоволі зіставив череп загиблого льотчика із заняттям цього сукиного сина, і мені стало зовсім погано: життя, що харчується смертю. Стало до того погано, що я злякався, що мене вирве. Я вийшов з намету. Коли проходив повз провідник, він навіть не поцікавився, хто це. Я зрозумів, що він не повинен жити і я ніколи не зможу подивитися Зине в очі. У мене був єдиний гідний вихід — убити його й піти в місто. Але вбити я не міг, у мене не було зброї, а фізично він був набагато сильніше мене. І тоді я зробив єдине, що міг. Пішов. Пішов у Мухус, залишивши свій вещмешок у наметі. Я знав дорогу. Я всю ніч ішов і з тих пор зрозумів, чому люди, коли їм дуже погано, намагаються ходити. Якщо ти не знаєш це — запам’ятай. Ранком я був на окраїні Мухуса. І думка, що я їх ніколи не побачу, мене небагато заспокоїла. Але дивна справа, про Зине я місяця через два майже забув. А цей мерзотник у мене не йшов з голови ні вдень, ні вночі. Роки йшли, а думка, що я не зміг йому помститися, не давала мені спокою. Через сім років я випадково виявився в застілля з одним працівником гагринской турбази. Там працював той провідник. Я пам’ятав його прізвище. Я запитав у цієї людини, чи продовжує провідник у них працювати. Він дивно на мене подивився. — А хіба ти не був у горах, коли він загинув? — Ні, звичайно, — відповів я, — а хіба він загинув? — Так, загинув, три роки тому. Він вів групу на перевал. В одному місці тропа круто звертала уздовж скелі й проходила над дуже глибоким обривом. Він ішов з одним хлопцем поперед групи, і на кілька секунд вони зникли за скелею. І раптом цей хлопець вибігає до групи й кричить, що провідник спіткнувся й зірвався в обрив. Так він загинув. Дивно, я думав, ти там був. У тебе ще була борода в той час. — Борода була, — говорю, — але мене там не було… От такий випадок був у горах. Мій земляк закінчив свою розповідь і закурив. — А що, якщо цей хлопець зштовхнув його? — запитав я як можна більше байдужим голосом. — Чудово, якщо зштовхнув! — оживився мій земляк. — Він помстився за мене й, імовірно, не тільки за мене. Я б йому при зустрічі потис руку, якщо, звичайно, хлопець його й справді зштовхнув. Ми помовчали, а я подумав: чи не при

йде йому жати власну руку? Якщо так, чи не ризиковано було йому це все розповідати? Але він кавказець. Як закоханий не може, зрештою, не зізнатися в любові, так кавказець не може не зізнатися, нехай у затуманеній формі, що помста свершилась. Втім, все це справа двадцятилітньої давнини, і тепер істину ніхто не зможе встановити. Я забув сказати, що в мого земляка з погляду мухусчан була дивна, сміховинна звичка. Він холостяк, але в нього вже п’ятнадцять років та сама коханка. (Обставина, що викликає в мухусчан сміх, однак не перехідний у регіт). До того ж він не змінює їй. (Отут треба гомеричний регіт). — Хоч би змінив, — скаржиться іноді його коханка близьким друзям, — я б тоді пішла від нього, Але він не змінює їй, і вона не йде від нього. Може, вона чекає кінця тривалої жалоби по Зине? Ми нічого не знаємо. Тим більше, ми ніколи не довідаємося, що або кого тепер притискає до грудей Зина. Думаю, його математична пастка, розрахована на її дівоцтво, із самого початку була помилковою. Не в тому розумінні, про яке ви думаєте, а взагалі. Але саме сумне у всій цій історії те, що нікому в голову не прийшло поховати останки льотчика. …А тим часом, наші багатії зовсім раздухарились. Очевидно, ставки виросли: тепер вони закидали в море пляшки вірменського коньяку. Ці пляшки були набагато легше, і вони летіли від «Амры» метрів за двадцять. Хлопчиська, тепер більш помітно обганяючи один одного, люто б’ючи «кролем» воду, підпливали до місця приводнення пляшок. Але тепер їм поринати доводилося набагато частіше. Не тому, що там глибше, а тому що на великій відстані сутужніше визначити на око й запам’ятати щире місце падіння пляшки